Regelgeving voor het beveiligen van het Internet of Things
01/09/20215 tips om beveiliging IoT-apparaten te verbeteren
10/09/2021Slechts een derde van alle MKB bedrijven maakt een SaaS back-up. En dat terwijl 77% van de bedrijven die SaaS-applicaties gebruiken, binnen een periode van 12 maanden te maken krijgen met een incident met gegevensverlies. Dat komt doordat de meeste bedrijven denken dat SaaS-providers verantwoordelijk zijn voor de bescherming van hun data. Maar dit is slechts deels waar.
Het gebruik van SaaS (Software-as-a-Service) applicaties is in de loop van de jaren enorm gestegen. Bijna elk bedrijf maakt dagelijks gebruik van 1 of meer SaaS-applicaties. Naar verwachting bereikt de wereldwijde SaaS-markt tegen 2024 een marktomzet van 185,8 miljard dollar. Dit komt doordat bedrijven meer online zijn gaan werken en dus meer gebruik maken van cloud en SaaS-diensten.
De meeste bedrijven maken hierbij alleen een fout door te denken dat SaaS-providers verantwoordelijk zijn voor de bescherming van hun data. In het IT Operations Survey Report uit 2020 geloofde ongeveer 60% van de deelnemers – bestaande uit IT-leiders, IT-managers en technici van MKB bedrijven – dat hun gegevens privé en veilig in de cloud staan. Dit is slechts tot op een zekere hoogte waar. Daarnaast maakt slechts een derde van de MKB bedrijven een back-up van hun SaaS-gegevens.
Er zitten veel beperkingen aan de bescherming van SaaS-gegevens die wordt geboden door cloudleveranciers. Cloudservice-providers beheren de netwerk-, OS- en applicatiekant. Maar de bedrijven zelf zijn verantwoordelijk voor de gegevens in de cloud en op cloudapplicaties.
Incidenten met gegevensverlies
77% van de bedrijven die SaaS-applicaties gebruiken, meldt binnen een periode van 12 maanden te maken te hebben gehad met een incident met gegevensverlies. Laten we eens kijken naar de belangrijkste factoren die leiden tot SaaS-gegevensverlies voor bedrijven:
- Menselijke fout
Veel gebruikers bevinden zich wel eens in een situatie waarin ze onbedoeld e-mails of gegevens permanent verwijderen. Deze gegevens kunnen vaak niet worden hersteld, zelfs niet door SaaS-providers. - Kwaadaardige bedoelingen
Ontevreden medewerkers die schade aan willen richten kunnen belangrijke gegevens verwijderen die vaak moeilijk te herstellen zijn. - Cyberaanvallen
Social engineering-aanvallen, zoals phishing-e-mails, verleiden medewerkers om op een link te klikken of een bijlage te openen. Hierdoor kunnen hackers toegang kunnen krijgen tot het bedrijfsnetwerk en de gegevens. Dit kan grote gevolgen hebben voor bedrijven. Niet alleen omdat dit tot een datalek leidt maar ook de reputatie van het bedrijf kan schaden.
SaaS back-up is de ultieme bescherming
Veel SaaS-providers kunnen jouw SaaS-gegevens niet voldoende beschermen tegen de bovengenoemde bedreigingen. Cloudproviders zoals Salesforce en Microsoft 365® bevelen zelfs back-upservices van derden aan om je gegevens zo goed mogelijk te beschermen. Daarnaast zijn er verschillende instanties die bedrijven verplichten om het model ‘shared responsibility’ voor gegevensbescherming in de cloud in te voeren. Volgens het ‘shared responsibility’ model draagt de cloudprovider de verantwoordelijkheid voor de infrastructuur terwijl de klant verantwoordelijk is voor de controle en toegang tot de gegevens in de cloud.
Om je SaaS-gegevens te beschermen heb je een back-up strategie nodig die je in staat stelt om:
- Back-ups te automatiseren
Door je back-up procedure te automatiseren, zorg je ervoor dat er geen back-ups worden gemist. Daarnaast is het mogelijk om dagelijks op de achtergrond een back-up van de gegevens te maken zonder andere applicaties of processen te storen.
- Opslagruimte te kunnen opschalen indien nodig
De opslagruimte van je back-up oplossing moet onmiddellijk kunnen worden opgeschaald indien er een risico ontstaat dat er onvoldoende ruimte is een back-up te kunnen maken. Controleer regelmatig of back-ups wel zijn gelukt om te voorkomen dat er geen recente back-ups aanwezig zijn indien een herstel nodig is
- Onmiddellijk herstel te kunnen uitvoeren
Bij een incident moet je in staat zijn om je gegevens onmiddellijk te kunnen herstellen zodat je zo min mogelijk downtime ervaart. Het herstellen van de gegevens moet 100% nauwkeurig en zonder gegevensverlies kunnen gebeuren.
Wat is jouw SaaS back-up strategie?
Elk bedrijf moet een back-up en herstel strategie hebben die passend is voor de gegevens en behoefte van het bedrijf. Met een goed passende back-up strategie zijn de gegevens beter beschermd en ben je in staat om sneller te herstellen bij een incident. Kan jouw back-up oplossing je bedrijfskritieke SaaS-gegevens volledig herstellen?
Neem vandaag nog contact met ons op zodat wij samen kunnen kijken hoe effectief jouw huidige back-up oplossing is. Wij hebben een breed scala aan cloud back-up mogelijkheden in ons portfolio.