7 tips om een cyberaanval te voorkomen
31/07/2020Maak kennis met Yves – ICT specialist
Yves versterkt sinds 2009 al het team van HCA automatiseringen. ‘ICT is echt mijn passie!’ Lachend voegt hij eraan toe: ‘Ja eigenlijk ben ik sinds kinds af aan al een die-hard nerd.’
Het werk vindt Yves heel afwisselend en af en toe ook complex. ‘Maar juist dat maakt het uitdagend. Daar moet je wel van houden. En gelukkig doe ik dat!’
Medewerker bij HCA
Yves omschrijft het team van HCA als informeel en serieus. Hij is blij met het brede klantenbestand, dat loopt van zorg tot bouwsector en van de baggerindustrie tot een tandartsenpraktijk. ‘Ik waardeer de klanten van HCA heel erg. We hebben fijne klanten uit diverse sectoren waardoor het werk afwisselend is. Een complex en groot bedrijf met meer dan 100 werknemers is anders dan een tandartsenpraktijk. Maar in het algemeen is de beschikbaarheid en veiligheid van systemen belangrijk. Hierdoor is de basis wel hetzelfde.’
‘‘Ik waardeer de klanten van HCA heel erg. We hebben fijne klanten uit diverse sectoren waardoor het werk afwisselend is.”
De dag uit het leven van een ICT-medewerker bij HCA
‘Het is binnen de ICT branche belangrijk om flexibel te zijn. Zo kan er zomaar een storing zijn waar je direct op moet reageren. Dat maakt het werk weer uitdagend.’ Vroeger waren er veel encryptie virussen, een virus dat wordt verspreid via bijlagen in e-mails en links. Soms ligt, als gevolg van zo’n virus, het hele netwerk plat. Maar door de maatregelen van HCA is dat al twee jaar niet meer voorgekomen. Nu komt er soms een stroomstoring voor. Over het algemeen is er dan wel noodstroom, maar dat kan maar voor 15 tot 30 minuten gebruikt worden. En wat is dan erg aan een stroomstoring naast dat het vervelend is? ‘Vaak start het systeem dan wel op, maar ze krijgen soms wel een tik. Daarom moet je alles controleren, dat kan best tijdrovend zijn.’
Alles bij ICT begint bij het goed analyseren. Yves is goed in het aanpakken van complexe vraagstukken en problemen. ‘Analyseren, daar begint het allemaal.’ Als je namelijk goed kan analyseren weet je waar het probleem ligt en wat je moet doen om het op te lossen. ‘Verder ben ik vooral bezig met het ontwerpen en opzetten van nieuwe netwerken of uitbreidingen voor specifieke klantvraagstukken. Uitdagend hierbij is bijvoorbeeld de nieuwe regelgeving en uitdagingen waar je rekening mee moet houden. Mijn werk is in de loop der tijd steeds complexer geworden.’
ICT projecten en ICT hulpdienst
Sinds een aantal jaar stuurt Yves andere ICT’ers binnen HCA aan. Iedere ochtend als hij aankomt op het werk kijkt hij of er urgente storingsmeldingen zijn. Op basis daarvan maakt hij een planning en voert hij verder projectwerk uit. Op een gemiddelde werkdag zijn er twee momenten waarbij hij de helpdesk ondersteunt. Yves is als het ware een derdelijns hulpdienst voor problemen waar collega’s niet uitkomen.
”Mijn werk is in de loop der tijd steeds complexer geworden.”
Ontwikkelingen binnen HCA
‘Tegenwoordig zie je dat een darkwebscan en cyber security steeds meer een ding wordt. 5 jaar geleden was alles rondom cyber security redelijk vrijblijvend, maar tegenwoordig krijg je gewoon een boete. Klaar.’
Wat Yves zelf leuk vind is dat je altijd de beveiliging kunt ontwikkelen. Er is altijd een nieuw probleem, waardoor je weer met een nieuwe oplossing moet komen. Dit proces blijft doorgaan. Enthousiast voegt Yves toe:‘Dat maakt het leuk!’
Voordelen van HCA
‘Wat ik een groot voordeel vind van HCA is dat er altijd 100% inzet is. Het hele team wil de klant 100% helpen. Doordat we wat kleiner zijn staat de klant centraal en hebben we veel contactmomenten. Er is persoonlijke aandacht en we doen direct wat er gevraagd wordt.’
Yves’ ICT-tip
‘Het is belangrijk om heldere afspraken te maken. Regel je zaken met ICT helder. Zeker als het gaat om data gevoeligheid en dat is, zoals het woord al zegt, heel gevoelig. Dus het is belangrijk om een partij in de arm te nemen die je vertrouwt.’