Sinds de explosieve toename van het aantal Ransomware aanvallen heeft het concept van Back-up en Disaster Recovery (BDR) steeds meer aandacht gekregen. De meeste bedrijven zijn zich bewust geworden van het belang om snel te kunnen herstellen na een incident zoals cyberaanvallen. In 2020 gaf ongeveer 80% van de MKB bedrijven aan over een herstelplan te beschikken.1 Maar weet je zeker dat de gegevens van jouw bedrijf 100% herstelbaar zijn?
Een BDR-plan heeft weinig nut wanneer je niet zeker weet hoeveel van jouw bedrijfsgevoelige gegevens herstelbaar zijn. Een effectief BDR-plan moet een breed spectrum van bedreigingen voor systemen en bedrijfsnetwerk aanpakken. Van kleine apparatuur storingen tot ernstige incidenten. Daarnaast is het van belang om je BR-oplossing regelmatig te testen om eventuele problemen op tijd te kunnen oplossen.
Het niet hebben van een volledig en snel herstelbare omgeving kan leiden tot grote gevolgen zoals:
Het is daarom van belang om de juiste back-up oplossingen voor jouw bedrijf te kiezen. Een van de belangrijkste kenmerken dat een back-up oplossing heeft is het voldoende en regelmatig testen van back-ups om snel systeemherstel te garanderen. Onvoldoende testen van back-ups kan leiden tot (financiële) gevolgen door bijvoorbeeld gegevensverlies. In deze blog geven we je een aantal tips die je kunt gebruiken bij het kiezen van de juiste back-up oplossingen.
Er zijn verschillende back-up oplossingen op de markt maar een goede back-up oplossing heeft in ieder geval de volgende kenmerken:
Met deze functie kunt je gemakkelijk tijden plannen voor systemen die moeten worden getest. De back-up oplossing moet de volledige softwarestack automatisch installeren en opstarten in een testomgeving op de back-up server of in de cloud. Het gaat verder dan alleen het valideren van een juist herstel van de serverfunctie. Ook het herstel op applicatieniveau moet worden getest.
De back-up oplossing moet applicaties volledig herstellen, analyses uitvoeren, de hersteltijd en het herstelpunt meten. En daarnaast vaststellen waarom bepaalde herstelacties mislukken – zonder de productiviteit te beïnvloeden. Dit is haalbaar als alle tests worden uitgevoerd op de back-up server of in de cloud.
De gegenereerde rapporten moeten gemakkelijk te begrijpen zijn en met je eventuele toezichthouders kunnen worden gedeeld. Het moet het aantal geslaagde tests aangeven en het werkelijke herstelpunt. En daarnaast de werkelijke hersteltijd vergelijken met de verwachte hersteldoelstellingen. Bovendien helpt een lijst van herstelproblemen en waarschijnlijke oorzaken om deze snel te verhelpen.
Heb je nog vragen? Wij helpen je graag verder met het vinden van de juiste back-up oplossing voor jouw bedrijf. Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis adviesgesprek.
Bronnen: